MOOD BOARD

Design i kolory uzyskiwane dzięki lakierom wodorozcieńczalnym

Kształt, kolor, wykończenie: elementy idealnego (po)dania

 

Czym jest forma bez koloru? Projektem porzuconym w połowie drogi. Wiedzą coś o tym studenci Master in Color Design & Technology na Politechnice Mediolańskiej. Grupa ICA spotkała ich podczas bardzo wyjątkowych warsztatów: zostali poproszeni o zaprojektowanie zestawu drewnianych talerzy oraz wybranie ich kolorów i nawierzchni. My dostarczyliśmy nasze lakiery wodorozcieńczalne. Tutaj opowiadamy o tym doświadczeniu i ustawiamy na stole zastawę powstałą w wyniku tej przygody.

Bohaterowie i zastawa

Zadaniem Master in Color Design & Technology jest wyszkolenie specjalistów ds. koloru, czyli projektantów specjalizujących się w stosowaniu koloru w procesach kreatywnych i przemysłowych. Widzieliśmy ich podczas prowadzonych przez Ikka Suppanen i Francesca Valan warsztatów, których celem było stworzenie zestawu drewnianych naczyń. Studenci musieli nie tylko zaprojektować kształt, ale także (a może przede wszystkim) wybrać dla niego jego kolory i wykończenie powierzchni. My jako ICA weszliśmy do gry na tym drugim etapie: dostarczyliśmy nasze lakiery wodorozcieńczalne, wyjaśniliśmy, jak lakierować powierzchnie i jak wybrać odpowiednią nawierzchnię.

Teraz ustawmy wszystkie naczynia na stole i dowiedzmy się, co skłoniło autorów do wyboru określonego kształtu, kolorów i nawierzchni. Zapraszamy do stołu!

Photo credits: Manuel Cafini

Odkryj teraz nowe kolory, efekty i połączenia

piatto di Angela - Cecilia 1

Talerz Ángela

Inspiracja, której ten talerz zawdzięcza swój kształt i kolor, pochodzi z daleka, z przedhiszpańskich budowli w Ameryce Środkowej i Południowej. Kolory? Ángela wybrała zardzewiałe złoto i turkus, ponieważ przywodzą na myśl skarby ludów prekolumbijskich. Nic nie jest przypadkowe, jak mówi Ángela.

„Pamiętam piramidy, budowle azteckie i przedhiszpańskie z Ameryki Środkowej i Południowej, które są w rzeczywistości kwadratowe lub prostokątne, ale chciałam je przedstawić jako bardziej zaokrąglone. Stworzyłam więc okrągłą piramidę ze schodami lub poziomami [...]. Wybór nawierzchni wynikał z tej samej inspiracji estetycznej: zardzewiałe złoto i kolor turkusowy, przypominając starożytne klejnoty i posągi kultur, które sobie wyobrażałam.”
Ángela Pérez Calleja

piatto di Angela - Cecilia 2

Talerz Cecilia

Talerz Cecilia czerpie inspirację ze starożytnej japońskiej techniki Shou Sugi Ban. Pozwólmy jej opowiedzieć o projekcie swoimi słowami.

„Zagłębiłam się w odcienie czerni na drewnie za pomocą starożytnej japońskiej techniki Shou Sugi Ban: to specjalna obróbka umożliwiająca długotrwałe utrzymanie jakości drewna. Technika polega na opaleniu powierzchni drewna, dzięki czemu staje się ona wodoodporna i odporna na działanie czynników zewnętrznych. Różne odcienie opalonego drewna mogą obejmować gamę od czerwieni do srebra, podkreślając minimalizm, prostotę i elegancję”.
Cecilia Borettaz

piatto di Chiara - Clara 1

Talerz Chiara

Talerz Chiara to wyraz poszukiwania zmienności formy i koloru. Efekt ten został osiągnięty przez zastosowanie wypukłej podstawy talerza, która powoduje, że jest on niestabilny, oraz nawierzchni, która odbija światło w coraz to nowych refleksach.

„Gdy zmienia się równowaga, zmienia się także światło, nadając powierzchni, która je pochłania, nowy wygląd. Wychodząc od tej koncepcji, chciałam wprowadzić dialog powierzchni o różnych krzywiznach, aby zrozumieć, jak inaczej mogą się na nich zachowywać kolor i konkretny rodzaj nawierzchni. Te nagłe zmiany krzywizny postanowiłam zestawić z nawierzchniami i zdecydowaną paletą kolorów, aby oddać również ideę przestrzeni kosmicznej i obiektu na orbicie.”
Chiara Ruiu

piatto di Chiara - Clara 2

Talerz Clara

Kolory wybrane przez Clara pochodzą z bardzo różnych palet, które harmonijnie komunikują się na jej talerzu. Clara czerpie delikatne kolory z natury i sztuczne ze świata make-upu. Oto jak opowiada o swoim talerzu.

„Ten projekt, Blooming Beauty, powstał, aby przywołać delikatność i piękno kwiatów oraz makijażu. Co do kształtu talerza, inspirację zaczerpnęłam z pojemniczka do różu i stworzyłam czarkę otoczoną płaskim pierścieniem. Jeśli chodzi o kolory, wybrałam delikatne odcienie, takie jak brzoskwiniowy, jasnoróżowy i beżowy, a dla kontrastu dodałam żywe barwy, takie jak czerwony i fioletowy. Wywodzą się one bezpośrednio ze świata makijażu i wiosennych kwiatów”.
Clara Guimbretière

piatto di Cristina - Erica 1

Talerz Cristina

Cristina pracowała nad kontrastami: zaczęła od bloku drewna, z natury twardego i szorstkiego, aby stworzyć przedmiot, który jest postrzegany jako miękki i delikatny. Jak jej się to udało? Poprzez studium krętej formy, wybór bardzo delikatnych pastelowych kolorów i perłowej nawierzchni.

„Podobnie jak kamyk, który ulega zaokrągleniu i wymodelowaniu podczas podróży wzdłuż strumienia, talerz także przyjmuje te cechy i całkowicie przekształca oryginalną estetykę drewna. To wrażenie dotykowe zostało połączone z gamą neutralnych, pasteloworóżowych, odcieni. Obejmują one tony od ciemniejszych i przykurzonych do bladej, różowawej bieli. Kolory podkreślają wrażenie delikatności. Aby podkreślić rzeźbiarską jakość geometrii, postanowiłam wzbogacić szkliwo o efekt perłowy, by krzywe oddawały zmienność światła”.
Cristina Gomez

piatto di Cristina - Erica 2

Talerz Erica

Talerz Erica ma wklęsły i przyjemny kształt. Bardzo interesujące jest studium koloru i nawierzchni, które pragną odtworzyć wrażenia wizualne i dotykowe odczuwane podczas oglądania i dotykania drzewa pomarańczowego.

„Z tego powodu wybrałam trzy różne nawierzchnie: soft touch, aby oddać miękkość i delikatność kwiatów, naturalne drewno symbolizujące pień i wreszcie super błyszczący, aby odtworzyć połysk skórki pomarańczowej. Wreszcie, wybrane kolory reprezentują odcienie pomarańczu i zieleni o wystarczająco wysokim poziomie nasycenia, aby przywołać na myśl pomarańczę i lato”.
Erica Malegori

piatto di Giorgia - Giulia 1

Talerz Giorgia

Projekt Giorgia nosi tytuł Harmonia Apulii. Kształt jej talerzy nawiązuje do trulli, a kolory przywołują paletę barw z terenu Apulii.

„Nawet paleta kolorów jest inspirowana tym regionem, a zwłaszcza rozległymi wzgórzami pokrytymi uprawami drzew oliwnych, łącząc naturalne barwy ziemi z bielą kamienia typowego dla trulli z Ostuni. Wreszcie, wybrałam matowe nawierzchnie, nawiązujące do koncepcji naturalności i raz jeszcze podkreślające kontrast poprzez przeciwstawienie efektu bardziej szorstkiego, nieobrobionego drewna z przyjemniejszą w dotyku częścią prezentującą wizję artystyczną”.
Giorgia Colella

piatto di Giorgia - Giulia 2

Talerz Giulia

Tutaj cała uwaga skierowana jest na wnętrze. Na środku znajduje się mała kopuła, która po wypełnieniu talerza stanie się kolorową wyspą. Zewnętrzna część jest pozostawiona w naturalnym drewnie, natomiast we wnętrzu połyskują fluorescencyjne kolory, tworzące silny kontrast.

„Wybrane kolory to fluorescencyjne odcienie żółtego i pomarańczowego, z różnymi nawierzchniami: błyszczącą i matową, co pozwala obserwować, w jak bardzo różny sposób światło i cienie odbijają się w obu przedmiotach. Kontrast kształtów z tak jasnymi i nasyconymi barwami tworzy bardzo efektowny rezultat, który przyciąga wzrok obserwatora nie tylko kolorami, ale także niezwykłymi formami, na które zostały nałożone”.
Giulia Muscatelli

piatto di Louise - Simona 1

Talerz Louise

Talerz Louise ma prosty kształt, który podkreśla bryłę przedmiotu. Wybrany kolor to niebieski nawiązujący do twórczości Yvesa Kleina; głębię koloru podkreśla matowa nawierzchnia.

„Oczywiście, z braku możliwości uzyskania dokładnej barwy pigmentu artysty bez użycia International Klein Blue, wybrałam z systemu NCS różne odcienie niebieskiego, które kontrastują z naturalną barwą drewna. Wybór matowej nawierzchni, zamiast błyszczącej, ma na celu odtworzenie w jak największym stopniu barwy ciemnoniebieskiej, która naznaczyła całą drogę artystyczną Kleina”.
Louise Leonard

piatto di Louise - Simona 2

Talerz Simona

W talerzu Simona współistnieją elementy naturalne i sztuczne. Tę dwoistość podkreśla decyzja o zestawieniu ze sobą naturalnego drewna i nawierzchni nadającej efekt zbliżony do plastiku.

„Dwoistość naturalne/sztuczne została wprowadzona przez zestawienie naturalności drewna, podkreślonej przezroczystym matowym lakierem, z kryjącą kolorową nawierzchnią, tak dalece matową, że nadaje naczyniu efekt soft touch, który bez mała zamienia drewno w plastik”.
Simona Camporeale

piatto di Sophia - Stefanie 1

Talerz Sophia

Talerz Sophia czerpie inspirację ze świata niebios; kształt i kolory zostały zaprojektowane tak, aby wzbudzać pogodę ducha i uczucie spokoju.

„Gładka i zakrzywiona podstawa jest zwieńczona pierścieniem przypominającym aureolę anioła. Skojarzenie z niebem, chmurami i powietrzem skłoniło mnie do użycia czystego niebieskiego i odcienia lawendy. Uzupełnieniem tych kolorów są niewykończone części talerzy, zachowujące naturalne piękno drewna”.
Sophia Ahmad

piatto di Sophia - Stefanie 2

Talerz Stefanie

Stefanie zaprojektowała rodzinę naczyń. Każdy element jest częścią wzoru, który widać z góry, gdy patrzymy na wszystkie talerze razem. Jeśli chodzi o kolory, łączy mniej lub bardziej nasycone odcienie o różnych tonach. Zamiar? Odtworzenie złożoności i różnorodności dużej, nowoczesnej rodziny.

„Kiedy patrzysz  z góry na wszystkie naczynia razem, powinny one stanowić jeden kolorowy projekt o charakterystycznej formie/designie, taki w którym brak jednej części powoduje, że całość jest niekompletna. Wraz z rozrastaniem się twojej rodziny, powiększać się może także twój zestaw naczyń”.
Stefanie Suarez

Wraz z tymi studentami na własne oczy widzieliśmy, jak kolory lub konkretne rodzaje nawierzchni mogą uzupełniać i zwiększać wartość przedmiotu designerskiego.

Chcesz lepiej poznać nasze produkty?
Napisz do nas!

* Pola wymagane

application book

Najlepszy sposób, aby na bieżąco poznawać wszystkie nowości Grupy ICA i proponowane przez nią nowe efekty. Dzięki filmom, zdjęciom i katalogom możesz przyjrzeć się z bliska obowiązującym trendom kolorystycznym i poznać najbardziej innowacyjne sposoby wykańczania elementów zewnętrznych i wewnętrznych.

Download now

newsletter

Zapisz się na bezpłatny newsletter, aby śledzić wszystkie nowości Grupy ICA.

Follow us