MOOD BOARD

Design i kolory uzyskiwane dzięki lakierom wodorozcieńczalnym

Kształt, kolor, wykończenie: elementy idealnego (po)dania

 

Czym jest forma bez koloru? Projektem porzuconym w połowie drogi. Wiedzą coś o tym studenci Master in Color Design & Technology na Politechnice Mediolańskiej. Grupa ICA spotkała ich podczas bardzo wyjątkowych warsztatów: zostali poproszeni o zaprojektowanie zestawu drewnianych talerzy oraz wybranie ich kolorów i nawierzchni. My dostarczyliśmy nasze lakiery wodorozcieńczalne. Tutaj opowiadamy o tym doświadczeniu i ustawiamy na stole zastawę powstałą w wyniku tej przygody.

Bohaterowie i zastawa

Zadaniem Master in Color Design & Technology jest wyszkolenie specjalistów ds. koloru, czyli projektantów specjalizujących się w stosowaniu koloru w procesach kreatywnych i przemysłowych. Widzieliśmy ich podczas prowadzonych przez Ikka Suppanen i Francesca Valan warsztatów, których celem było stworzenie zestawu drewnianych naczyń. Studenci musieli nie tylko zaprojektować kształt, ale także (a może przede wszystkim) wybrać dla niego jego kolory i wykończenie powierzchni. My jako ICA weszliśmy do gry na tym drugim etapie: dostarczyliśmy nasze lakiery wodorozcieńczalne, wyjaśniliśmy, jak lakierować powierzchnie i jak wybrać odpowiednią nawierzchnię.

Teraz ustawmy wszystkie naczynia na stole i dowiedzmy się, co skłoniło autorów do wyboru określonego kształtu, kolorów i nawierzchni. Zapraszamy do stołu!

Photo credits: Manuel Cafini

Odkryj teraz nowe kolory, efekty i połączenia

Talerz Ángela

Inspiracja, której ten talerz zawdzięcza swój kształt i kolor, pochodzi z daleka, z przedhiszpańskich budowli w Ameryce Środkowej i Południowej. Kolory? Ángela wybrała zardzewiałe złoto i turkus, ponieważ przywodzą na myśl skarby ludów prekolumbijskich. Nic nie jest przypadkowe, jak mówi Ángela.

„Pamiętam piramidy, budowle azteckie i przedhiszpańskie z Ameryki Środkowej i Południowej, które są w rzeczywistości kwadratowe lub prostokątne, ale chciałam je przedstawić jako bardziej zaokrąglone. Stworzyłam więc okrągłą piramidę ze schodami lub poziomami [...]. Wybór nawierzchni wynikał z tej samej inspiracji estetycznej: zardzewiałe złoto i kolor turkusowy, przypominając starożytne klejnoty i posągi kultur, które sobie wyobrażałam.”
Ángela Pérez Calleja

Talerz Cecilia

Talerz Cecilia czerpie inspirację ze starożytnej japońskiej techniki Shou Sugi Ban. Pozwólmy jej opowiedzieć o projekcie swoimi słowami.

„Zagłębiłam się w odcienie czerni na drewnie za pomocą starożytnej japońskiej techniki Shou Sugi Ban: to specjalna obróbka umożliwiająca długotrwałe utrzymanie jakości drewna. Technika polega na opaleniu powierzchni drewna, dzięki czemu staje się ona wodoodporna i odporna na działanie czynników zewnętrznych. Różne odcienie opalonego drewna mogą obejmować gamę od czerwieni do srebra, podkreślając minimalizm, prostotę i elegancję”.
Cecilia Borettaz

Talerz Chiara

Talerz Chiara to wyraz poszukiwania zmienności formy i koloru. Efekt ten został osiągnięty przez zastosowanie wypukłej podstawy talerza, która powoduje, że jest on niestabilny, oraz nawierzchni, która odbija światło w coraz to nowych refleksach.

„Gdy zmienia się równowaga, zmienia się także światło, nadając powierzchni, która je pochłania, nowy wygląd. Wychodząc od tej koncepcji, chciałam wprowadzić dialog powierzchni o różnych krzywiznach, aby zrozumieć, jak inaczej mogą się na nich zachowywać kolor i konkretny rodzaj nawierzchni. Te nagłe zmiany krzywizny postanowiłam zestawić z nawierzchniami i zdecydowaną paletą kolorów, aby oddać również ideę przestrzeni kosmicznej i obiektu na orbicie.”
Chiara Ruiu

Talerz Clara

Kolory wybrane przez Clara pochodzą z bardzo różnych palet, które harmonijnie komunikują się na jej talerzu. Clara czerpie delikatne kolory z natury i sztuczne ze świata make-upu. Oto jak opowiada o swoim talerzu.

„Ten projekt, Blooming Beauty, powstał, aby przywołać delikatność i piękno kwiatów oraz makijażu. Co do kształtu talerza, inspirację zaczerpnęłam z pojemniczka do różu i stworzyłam czarkę otoczoną płaskim pierścieniem. Jeśli chodzi o kolory, wybrałam delikatne odcienie, takie jak brzoskwiniowy, jasnoróżowy i beżowy, a dla kontrastu dodałam żywe barwy, takie jak czerwony i fioletowy. Wywodzą się one bezpośrednio ze świata makijażu i wiosennych kwiatów”.
Clara Guimbretière

Talerz Cristina

Cristina pracowała nad kontrastami: zaczęła od bloku drewna, z natury twardego i szorstkiego, aby stworzyć przedmiot, który jest postrzegany jako miękki i delikatny. Jak jej się to udało? Poprzez studium krętej formy, wybór bardzo delikatnych pastelowych kolorów i perłowej nawierzchni.

„Podobnie jak kamyk, który ulega zaokrągleniu i wymodelowaniu podczas podróży wzdłuż strumienia, talerz także przyjmuje te cechy i całkowicie przekształca oryginalną estetykę drewna. To wrażenie dotykowe zostało połączone z gamą neutralnych, pasteloworóżowych, odcieni. Obejmują one tony od ciemniejszych i przykurzonych do bladej, różowawej bieli. Kolory podkreślają wrażenie delikatności. Aby podkreślić rzeźbiarską jakość geometrii, postanowiłam wzbogacić szkliwo o efekt perłowy, by krzywe oddawały zmienność światła”.
Cristina Gomez

Talerz Erica

Talerz Erica ma wklęsły i przyjemny kształt. Bardzo interesujące jest studium koloru i nawierzchni, które pragną odtworzyć wrażenia wizualne i dotykowe odczuwane podczas oglądania i dotykania drzewa pomarańczowego.

„Z tego powodu wybrałam trzy różne nawierzchnie: soft touch, aby oddać miękkość i delikatność kwiatów, naturalne drewno symbolizujące pień i wreszcie super błyszczący, aby odtworzyć połysk skórki pomarańczowej. Wreszcie, wybrane kolory reprezentują odcienie pomarańczu i zieleni o wystarczająco wysokim poziomie nasycenia, aby przywołać na myśl pomarańczę i lato”.
Erica Malegori

Talerz Giorgia

Projekt Giorgia nosi tytuł Harmonia Apulii. Kształt jej talerzy nawiązuje do trulli, a kolory przywołują paletę barw z terenu Apulii.

„Nawet paleta kolorów jest inspirowana tym regionem, a zwłaszcza rozległymi wzgórzami pokrytymi uprawami drzew oliwnych, łącząc naturalne barwy ziemi z bielą kamienia typowego dla trulli z Ostuni. Wreszcie, wybrałam matowe nawierzchnie, nawiązujące do koncepcji naturalności i raz jeszcze podkreślające kontrast poprzez przeciwstawienie efektu bardziej szorstkiego, nieobrobionego drewna z przyjemniejszą w dotyku częścią prezentującą wizję artystyczną”.
Giorgia Colella

Talerz Giulia

Tutaj cała uwaga skierowana jest na wnętrze. Na środku znajduje się mała kopuła, która po wypełnieniu talerza stanie się kolorową wyspą. Zewnętrzna część jest pozostawiona w naturalnym drewnie, natomiast we wnętrzu połyskują fluorescencyjne kolory, tworzące silny kontrast.

„Wybrane kolory to fluorescencyjne odcienie żółtego i pomarańczowego, z różnymi nawierzchniami: błyszczącą i matową, co pozwala obserwować, w jak bardzo różny sposób światło i cienie odbijają się w obu przedmiotach. Kontrast kształtów z tak jasnymi i nasyconymi barwami tworzy bardzo efektowny rezultat, który przyciąga wzrok obserwatora nie tylko kolorami, ale także niezwykłymi formami, na które zostały nałożone”.
Giulia Muscatelli

Talerz Louise

Talerz Louise ma prosty kształt, który podkreśla bryłę przedmiotu. Wybrany kolor to niebieski nawiązujący do twórczości Yvesa Kleina; głębię koloru podkreśla matowa nawierzchnia.

„Oczywiście, z braku możliwości uzyskania dokładnej barwy pigmentu artysty bez użycia International Klein Blue, wybrałam z systemu NCS różne odcienie niebieskiego, które kontrastują z naturalną barwą drewna. Wybór matowej nawierzchni, zamiast błyszczącej, ma na celu odtworzenie w jak największym stopniu barwy ciemnoniebieskiej, która naznaczyła całą drogę artystyczną Kleina”.
Louise Leonard

Talerz Simona

W talerzu Simona współistnieją elementy naturalne i sztuczne. Tę dwoistość podkreśla decyzja o zestawieniu ze sobą naturalnego drewna i nawierzchni nadającej efekt zbliżony do plastiku.

„Dwoistość naturalne/sztuczne została wprowadzona przez zestawienie naturalności drewna, podkreślonej przezroczystym matowym lakierem, z kryjącą kolorową nawierzchnią, tak dalece matową, że nadaje naczyniu efekt soft touch, który bez mała zamienia drewno w plastik”.
Simona Camporeale

Talerz Sophia

Talerz Sophia czerpie inspirację ze świata niebios; kształt i kolory zostały zaprojektowane tak, aby wzbudzać pogodę ducha i uczucie spokoju.

„Gładka i zakrzywiona podstawa jest zwieńczona pierścieniem przypominającym aureolę anioła. Skojarzenie z niebem, chmurami i powietrzem skłoniło mnie do użycia czystego niebieskiego i odcienia lawendy. Uzupełnieniem tych kolorów są niewykończone części talerzy, zachowujące naturalne piękno drewna”.
Sophia Ahmad

Talerz Stefanie

Stefanie zaprojektowała rodzinę naczyń. Każdy element jest częścią wzoru, który widać z góry, gdy patrzymy na wszystkie talerze razem. Jeśli chodzi o kolory, łączy mniej lub bardziej nasycone odcienie o różnych tonach. Zamiar? Odtworzenie złożoności i różnorodności dużej, nowoczesnej rodziny.

„Kiedy patrzysz  z góry na wszystkie naczynia razem, powinny one stanowić jeden kolorowy projekt o charakterystycznej formie/designie, taki w którym brak jednej części powoduje, że całość jest niekompletna. Wraz z rozrastaniem się twojej rodziny, powiększać się może także twój zestaw naczyń”.
Stefanie Suarez

Wraz z tymi studentami na własne oczy widzieliśmy, jak kolory lub konkretne rodzaje nawierzchni mogą uzupełniać i zwiększać wartość przedmiotu designerskiego.

Chcesz lepiej poznać nasze produkty?
Napisz do nas!

* Pola wymagane

application book

Najlepszy sposób, aby na bieżąco poznawać wszystkie nowości Grupy ICA i proponowane przez nią nowe efekty. Dzięki filmom, zdjęciom i katalogom możesz przyjrzeć się z bliska obowiązującym trendom kolorystycznym i poznać najbardziej innowacyjne sposoby wykańczania elementów zewnętrznych i wewnętrznych.

Download now

newsletter

Zapisz się na bezpłatny newsletter, aby śledzić wszystkie nowości Grupy ICA.

Follow us

 

Cookies help us to provide our services.
By using those services, you accept the use of cookies by us. Info